Az első kiadás sikere nyomán új nemzetközi filmszemle vert gyökeret a magyar kulturális életben: második alkalommal jelentkezik a közép-európai régió játék- és dokumentumfilmes termésének legjavával a Little Europe Filmfesztivál május 7–9. között a Toldi moziban.

A hat közép-európai kulturális intézet összefogása nyomán életre hívott fesztivál ezúttal a nők társadalmi befolyásának témáját helyezi előtérbe.

Az idei hat filmünk középpontjában olyan nők állnak, akiknek nincsen más választásuk, semmint minden erejüket latba vetni, hogy a férfiuralom közepette is méltóságteljes életet élhessenek, és ne csak túléljenek

– fogalmazott a fesztivál vezértémájáról Adéla Gálová, a szervezőcsapatot koordináló Cseh Centrum igazgatónője.

A háromnapos fesztivál ezúttal összesen öt játékfilmet és egy dokumentumfilmet mutat be. A filmek hat olyan, különböző közép-európai országból származó nő sorsát ábrázolják, akik nagyon eltérő küzdelmeket folytatnak: míg egy részük a mássághoz való jogáért küzd, addig a többiek a testükkel való rendelkezés lehetőségéért, esetleg gyermekkori álmaik megkésett beteljesüléséért vívnak embert próbáló harcot. Mindannyiukat azonban az a belső imperatívusz hajtja és köti össze, hogy ne maradjanak a status quo passzív elszenvedői.

A fesztivál nyitófilmje ismét LMBTQ-tematikára rezonál, de a társadalmi egyenlőtlenség témakörét is feszegeti, méghozzá az Osztrák-Magyar Monarchia történelmi kontextusában. A szlovák Mariana Čengel-Solčanská rendezőnő által jegyzett Szolgálólány két, eltérő társadalmi rétegből származó tinédzserlány szerelméről szóló történelmi dráma, amelynek érzékeny, romantikus eroticizmusát a szlovén dokumentumfilm, az Isten asszonya kifinomult, identitáskereső spiritualitása ellensúlyozza a nyitónapon, amely egy szlovén protestáns lelkész spirituális dilemmáin vezeti végig a nézőt.

A seregszemle a második napon is a szélsőséges identitáskeresés szellemében folytatódik. A román film, a Retteget Ivána feltörekvő színésznője, aki a Duna egyik oldalán sem találja a helyét, visszatér szülővárosába, hogy bár önmagával és környezetével hadakozva, de felépüljön rejtélyes betegségéből, és megtalálja önmagát. A valós történet ihlette Egy nő a tetőn egy hétköznapi idős lengyel nő korántsem hétköznapi bankrablásának, és nem utolsó sorban mérhetetlen és kétségbeesett szeretet iránti vágyának igaz történetét meséli el.

Az osztrák vígjáték mondhatni kellemesen bolondos színfoltja a fesztiválnak, mindazonáltal egyúttal a drámai énkeresések kellemes feloldása is az utolsó napon. A sellők nem sírnak pénztárosnője kaotikus mindennapi valóságából szürrealisztikus, álomszerű saját világába menekül, ahol egy szintetikus sellőuszonyról való álmodozás uralja el képzeletvilágának minden zegzugát.

A cseh zárófilm, Az ő teste főhősnőjének, a sikeres toronyugróból sportkarrierje kényszerű befejezése után ismert pornószínésznővé avanzsált Andrea Absolonovának (művésznevén Lea de Mae) szaftos jelenetektől sem mentes, szigorúan 18 pluszos története a cseh kilencvenes évek pornóiparának rögvalóságába kalauzolja el a kortárs nézőt. A film a korábban dokumentumfilmesként ténykedő Natálie Císařovská első játékfilmje.

A vetítések kísérőprogramjaként a fesztivált két beszélgetés keretezi az alkotókkal. A szlovák nyitófilmet a rendezőnővel és Hana Lasicová forgatókönyvírónővel folytatott beszélgetés követi, míg az utolsó napot a műsoron szereplő egyetlen vígjáték rendezőnője, az osztrák Franziska Pflaum zárja.

A jegyelővétel ma indul a Toldi mozi weboldalán és a mozi pénztárában. További
információk a fesztivál honlapján, Facebook-oldalán és Instagramján találhatók.